Феномен Пруста: як і чому запахи пробуджують спогади?

эффект пруста что это такое

Напевно, з вами часто траплялися ситуації, коли спогади про минуле виникали спонтанно, варто було органам нюху зіткнутися з якимось конкретним запахом. Наприклад, ароматом парфумів, якими колись користувалася близька людина. Або свіжоспеченого бісквіта, який готувала бабуся. І тут уява малювала цілу картинку з минулого, але з кожним новим шматочком бісквіту або вдихом аромату спогади слабшали.

Цьому феномену існує наукове пояснення. Він має назву ефект Пруста. З’ясовуємо, що це таке і як французькому письменнику вдалося встановити взаємозв’язок пам’яті та ароматів?

Ефект Пруста: що таке? Як виникло поняття?

Яскравий представник модернізму, Марсель Пруст відомий як своїми роботами, так і зображенням у них взаємозв’язку образів з підсвідомості з нюховими відчуттями. Це, по суті, є родзинкою його романів — детальне розкриття дій і вражень, заснованих на різних асоціаціях.

Опис емоційного зв’язку у романі «У напрямку до Свана» став відправною точкою для наукового вивчення терміну, який пізніше одержав визначення «ефект» чи «феномен Пруста». Головний герой вмочує у чашку з чаєм шматочок бісквітного печива «Мадлен» (див. фото нижче), і, здавалося б, така незначна річ пробуджує в його мозку ланцюжок яскравих дитячих спогадів.

печенье мадлен эффект пруста

Ось, як описує цей стан письменник:

«…В то самое мгновение, когда глоток чаю с крошками пирожного коснулся моего неба, я вздрогнул, пораженный необыкновенностью происходящего во мне. Сладостное ощущение широкой волной разлилось по мне, казалось, без всякой причины. Оно тотчас же наполнило меня равнодушием к превратностям жизни, сделало безобидными ее невзгоды, призрачной ее скоротечность, вроде того, как это делает любовь, наполняя меня некоей драгоценной сущностью: или, вернее, сущность эта была не во мне, она была мною.

Я перестал чувствовать себя посредственным, случайным, смертным. Откуда могла прийти ко мне эта могучая радость? Я чувствовал, что она была связана со вкусом чая и пирожного, но она безмерно превосходила его, она должна была быть иной природы. Откуда же приходила она? Что она означала? Где схватить ее? Я пью второй глоток, в котором не нахожу ничего больше того, что содержалось в первом, пью третий, приносящий мне немножко меньше, чем второй. Пора остановиться, сила напитка как будто слабеет. Ясно, что истина, которую я ищу, не в нем, но во мне». 

Марсель Пруст, «У напрямку до Свана», 1913 г.

Як запускається ланцюжок спогадів

эффект пруста что это такое

Насправді письменник був не першим, хто помітив цю цікаву особливість нашого мозку. Ще в 1840 р. доктор Берар у «Медичному Словнику» писав, що нюх зачіпає спогади про минуле та уяву. Людський мозок здатний витягувати події, що пішли, не завжди виключно за нашим бажанням. Найважче згадати дитячі роки, особливо до 10-річного віку. Запах випічки, хвої, парфумів сприяє більш яскравому і точному образу з пам’яті.

Ефект Пруста має відношення не до всіх підряд запахів, а лише до тих, що супроводжували гострі враження, поєднані з впливом на органи нюху. Так, наприклад, мандарини багатьом навівають спогади про новорічні свята в дитинстві, а запах диму — осінь.

Асоціації прокидаються не завжди радісні, однаково ймовірно запускаються і сумні образи. Все це безпосередньо впливає на нервову і серцево-судинну систему.

Ефект Пруста: що таке? Наукове пояснення нейронних зв’язків

феномен пруста что это

Досліди та дослідження подібного явища сьогодні проводяться методом функціонального МРТ, що дозволяє побачити конкретну дію на певні ділянки нервової системи будь-якого запаху.

Запахи та смаки стали загальновизнаним стимулом автобіографічної чи мимовільної пам’яті. Інформація та асоціативне мислення, засноване на тактильних почуттях, звуках, органах нюху та смаку закладаються у ранньому віці. Встановлено, що аромати можуть просто розпізнаватись мозком предметно, коли інформація надходить безпосередньо в ділянки мозку, що відповідають за цей стан: гіпокамп, амигдалу, таламус.

Особливості людської пам’яті

эффект пруста что это такое

  1. Жіночий мозок більш схильний до запам’ятовування запахів і встановлення взаємозв’язку з подіями.
  2. Реакція на аромати виникає мимоволі, ігнорувати рецептори нюху не можуть.
  3. Неприємні запахи мозок фіксує чіткіше, активізуючи гіпокамп та інші ділянки мозку.
  4. Відчувати та запам’ятовувати запахи людина починає ще до народження, в утробі матері. Надалі запах матері заспокоює немовля і сприяє впізнанню батька (це стосується всіх тварин).
  5. Людям, які слабо відчувають запахи, складно розібратися в емоціях інших людей і дати їм словесну оцінку (цей стан має назву «алекситимія», він поширений у 10% населення).
  6. Приємні запахи підвищують працездатність.
  7. Косметичні засоби людина вибирає, ґрунтуючись на асоціаціях із позитивними подіями.
  8. Північноамериканські індіанці спеціально носили із собою ароматичний мішечок і нюхали його з метою найкращого запам’ятовування важливих подій.

Які запахи та як впливають на людину

Незалежно від спогадів, запахи здатні викликати в людини певні емоції:

  1. ваніль дарує почуття радості
  2. цитрусові запахи бадьорять
  3. лаванда та жасмин приносять спокій
  4. троянда забезпечує енергією
  5. кава сприяє спілкуванню

Посилена дія від процедур за допомогою запаху використовують масажисти. Існує готельний лікувальний напрямок у нетрадиційній медицині — аромотерапія, у тому числі вином (енотерапія). Психологи практикують відродження образів при амнезії. Але аромати, що сприяють розслабленню під час масажу, викликають тривогу в онкохворих. Тому ефект у кожному випадку індивідуальний.

Як ефектом Пруста користуються у сфері продажу

эффект пруста что это такое

Дослідження показали, що запахи впливають вибір товару, тонко змушуючи витрачати гроші.

Предмети певної марки часто мають характерний аромат, що впливає на підсвідомість при покупці:

  1. специфічний запах продукції Apple
  2. взуття Nike з квітковим запахом, який вивітрюючись, перетворюється на сморід котячої сечі (аналогічно ароматизувати одяг та взуття стала компанія Superga)
  3. продуктові магазини, ресторани штучно насичують ароматами випічки та смачної їжі, залучаючи відвідувачів
  4. запах молочного шоколаду від пакування M&M
  5. у машинах марки Rolls-Royce штучно впроваджують запах «старовини», зберігаючи аромати внутрішнього оздоблення автомобілів минулого покоління

Це лише кілька прикладів, коли в рекламних цілях компанії використовують запахи. І це справді ефективно збільшує кількість продажів на 15-20%. Є навіть окрема професія – аромамаркетологи, які підбирають потрібний запах під бізнес.

І ще трохи Марселя Пруста («Под сенью девушек в цвету», 1918 г.):

«Лучшее, что хранится в тайниках нашей памяти, — вне нас; оно — в порыве ветра с дождем, в нежилом запахе комнаты или в запахе первой вспышки огня в очаге, — всюду, где мы вновь обнаруживаем ту частицу нас самих, которой наше сознание не пользовалось и оттого пренебрегало, остаток прошлого, самый лучший, тот, что обладает способностью, когда мы уже как будто бы выплакались, все-таки довести нас до слез».

Поделиться: